Training Omgevingsgericht handelen - AAB Groep

Training Omgevingsgericht handelen

Inzicht in eigen gedrag en communiceren, inspelen op verschillende soorten klantgedrag

Doel training omgevingsgericht handelen 

Steeds meer medewerkers werkzaam in de Openbare Ruimte hebben te maken met verschillende contacten. Burgers, collega’s, een leidinggevende, etc. Als medewerker krijg je te maken met een boze burger, werk dat klaar moet, en daarnaast ben je ook nog het visitekaartje van jouw gemeente of bedrijf. Hoe ga je hier het beste mee om?

Tijdens deze cursus krijg je meer inzicht in eigen gedrag en manieren van communiceren. Ook leren de deelnemers hoe je kunt inspelen op verschillende soorten klantgedrag. Hoe ga je om met ‘heftige’ klantemoties en hoe neem je op een klantgerichte manier de regie over in het gesprek? Hoe breng je geaccepteerd een ‘Nee’? Hoe spreek je iemand aan op zijn of haar gedrag? Je leert hoe je ieder gesprek op een positieve manier kunt beïnvloeden.

Doelgroep

Deze training is zeer geschikt voor mensen in de buitendienst, van sociale werkvoorzieningen en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die met medewerkers van bijvoorbeeld gemeenten samenwerken en andersom. 

Resultaat training omgevingsgericht handelen

Er is veel ruimte voor eigen leerdoelen en om ervaringen te delen. Een interactief programma met opdrachten, filmfragmenten en praktijkcases met acteur. Door de praktische aanpak kun je wat je leert direct in de praktijk toepassen.

Horen is vergeten, zien is onthouden en doen is begrijpen!

Inhoud training omgevingsgericht handelen

  • Bewust communiceren – hoe kom ik over?
  • Bewust zijn van je omgeving
  • Ambassadeurschap
  • Klantgericht denken & doen
  • Effectief samenwerken – feedback
  • Omgaan met weerstand & ‘Nee’ verkopen
  • Meedenken en motiveren van burgers

Module I – Klantbeleving – 1 dagdeel

  • Leerwensen & doelstellingen
  • Kracht van de 1e indruk – hoe kom ik over?
  • Samen maken we het verschil – Ambassadeurschap
  • Communicatiequiz – verbaal/non-verbaal/paraverbaal
  • Het positief beïnvloeden met taal
  • Persoonlijke actiepunten
  • Evaluatie module I

Module II – Klantgericht communiceren – 1 dagdeel

  • Leerwensen & doelstellingen
  • Communiceren op inhoud & emotie
  • LSD – de vraag achter de vraag
  • Dansen met de klant – omgaan met weerstanden
  • Meedenken & motiveren van burgers
  • Positief ombuigen van weerstand/omdenken/alternatieven aanbieden
  • Geaccepteerd ‘nee’ verkopen
  • Praktijkcases met acteur
  • Persoonlijke actiepunten
  • Evaluatie module II

Module III – Samen sterk - 1 dagdeel

  • Leerwensen & doelstellingen
  • Groepsopdracht – samenwerken & communiceren
  • DISC Indicatietest
  • Uitleg DISC – inzicht in eigen gedrag en gedrag van anderen
  • Feedback – Zo doe ik!
  • Persoonlijke actiepunten
  • Evaluatie & afsluiting module III

Module IV – Always change a winning team – 1 dagdeel

  • Leerwensen & doelstellingen
  • Terugblik – quiz
  • Voorbereiden persoonlijke cases
  • Oefenen met acteur eigen ingebrachte cases
  • Persoonlijke actiepunten
  • Evaluatie & Afsluiting

Praktijkcases met acteur

Tijdens module II & IV wordt er gewerkt met een ervaren trainingsacteur die meer inzicht geeft in verschillende soorten gedrag en specifieke cases. Je kunt zelf deelnemen aan het rollenspel of de situatie regisseren in een veilige en vertrouwde omgeving.  

Deelnemers training omgevingsgericht handelen

Maximaal 10 per groep. Op deze manier is de interactie tussen de verschillende deelnemers optimaal en is er genoeg tijd en persoonlijke aandacht voor iedereen.

Tijdsduur

De training omgevingsgericht handelen duurt 4 dagdelen. 

Certificering

Na deelname aan de cursus ontvangt de cursist een persoonlijk certificaat.

Offerte aanvragen