Interview: Inzicht in een stukje van het brein.. Maak kennis met docent Marjo van Zalk - AAB Training & Opleiding

Interview: Inzicht in een stukje van het brein.. Maak kennis met docent Marjo van Zalk

AAB Groep

24 april 2020 | AAB werkt samen met vele docenten zodat we altijd iemand kunnen inzetten die bij jouw organisatie en cursusvraag past. Een van deze docenten is Marjo van Zalk. 

Sinds een aantal jaar geeft Marjo communicatie trainingen voor AAB, met name voor de doelgroep met een afstand tot de arbeidsmarkt zoals Sociale Werkvoorziening en mensen die moeite hebben met leren, waarin ze je een blik laat werpen op hoe je brein nou eigenlijk werkt. Denk aan ‘Coachend leidinggeven’, ‘Omgaan met WSW’ers’ en ‘Praktijkbegeleider’. Met als gevolg: betere samenwerking binnen teams omdat een ieder binnen het team elkaar beter begrijpt. 

Marjo van Zalk aan het woord:

In 2004 ben ik begonnen met Buro voor Mental Coaching, met als doel de menselijke veerkracht versterken. Hier bedoel ik mee: het luisteren naar je gevoel en het goed kunnen verwoorden en communiceren van je gevoel. Ik heb een achtergrond in een orthopedisch behandelcentrum, maar ook in commercie en sales. Dat heeft mij geleerd om goed zakelijk te kunnen communiceren, maar ook te kijken naar het gevoel wat eronder zit.

Wat gaf voor jou de doorslag om te starten met het geven van trainingen?

Toen ik begon richtte ik mij in eerste instantie op de individu, mensen met burn-out klachten. Hoe communiceer je zo dat een burn-out voorkomen kan worden? Hoe krijg je inzicht in jezelf en jouw optimale balans in draagkracht en draaglast? Vele burn-out klachten komen voort uit een disbalans, maar hoe gebeurde dat? Met de juiste tools heb je goud in handen voor wat betreft het behouden van je eigen mentale gezondheid.

Op een gegeven moment ben ik gevraagd om een training te verzorgen voor vrijwilligers. Zij lopen tegen zoveel dingen aan, zoals hulpvragers die veel behoeften hebben en erg kunnen claimen, dat er behoefte was aan een training om ze te helpen met communiceren. Dat ben ik zo leuk gaan vinden dat ik groepstrainingen ben gaan uitrollen.

Hoe is het bij AAB begonnen?

Sinds een aantal jaar train ik voor AAB. Dit is begonnen met het geven van een workshop ‘omgaan met weerstand’ op de docentenavond. Er was zoveel behoefte aan meer, dat hier vervolgtrainingen voor de docenten uit zijn gekomen. Deze workshop is verder uitgebreid naar de training ‘hoe motiveer je medewerkers om te leren’ voor relaties van AAB. Daarnaast is ook de cursus ‘Praktijkbegeleider’, ‘Coachend leidinggeven’ en ‘Omgaan met WSW’ers’ erbij gekomen. Alle cursussen die ik geef, bieden inzicht in een stukje van het brein: hoe reageer ik en welke invloed kan ik hebben op andere mensen.

Waarom geef je inzicht in ‘het brein’?

Je kunt mensen niet leren te communiceren als je ze niet uitlegt welke elementen je kunt gebruiken.

Als je wilt dat iemand leert autorijden, leg je eerst uit welke elementen er zijn. Een stuur, de pedalen, versnellingspook en natuurlijk brandstof. Dit heb je allemaal nodig om de auto te kunnen laten rijden.

Deze elementen kun je zien als de lagen van het brein. Waar zit je gevoel? Waar zit je verstand? Waar zit je energie? Dit heb je nodig om goed met elkaar te kunnen communiceren en geven je een idee hoe je hier richting aan kunt geven.

Wat vinden de cursisten van de training?

De cursisten vinden het geweldig dat ze inzicht krijgen in de lagen van het brein. Men wordt zich ervan bewust dat ze invloed hebben op de situatie. Het is niet erg als mensen stress hebben, als je maar weet hoe je moet schakelen.

In de training wordt de samenwerking tussen IQ en EQ uitgelegd. Mensen raken echt ontroerd, voelen erkenning en zien zichzelf hierin terug. Ik heb mannen gezien met vochtige ogen.

Het is niet vanzelfsprekend dat mensen zich zo openstellen. De omgeving die wordt gecreëerd tijdens de training is dus veilig genoeg om je open te durven stellen. Dat is geweldig om mee te maken.

Na het volgen van een training worden nu ook intervisies georganiseerd. Wat houdt dit in?

Deelnemers merken dat ze met het geleerde meteen aan het werk kunnen gaan, tijdens de intervisie behandelen we een praktijkvoorbeeld. Met z’n allen bekijken we wat er nou precies is gebeurt. Men helpt elkaar de antwoorden te vinden hoe je nog beter invloed kunt hebben op de situatie.

Dat werkt ontzettend goed. Je leert elkaar te helpen om inzicht te krijgen in gedrag. Het blijkt vaak moeilijk om elkaar op gedrag aan te spreken, maar op deze manier aanwijzingen geven werkt wel.

Wat zie je als resultaat terug?

Eén persoon dacht dat hij niet goed kon leren en ‘zat zijn tijd wel uit’ (61 jaar), maar dankzij deze training heeft hij zichzelf ook opgegeven voor andere cursussen. En hij is er trots op!

Het is een nieuwe manier van trainen die juist voor deze doelgroep heel heilzaam blijkt te zijn.

Wat vind jij van het ‘trainers’ vak?

Docent zijn is een machtig mooi vak. Kan er niets anders van maken 😊

Het is vooral inspireren. Meer nog dan doceren of trainen. Zo zie ik het.

Het heeft de ratio termen van trainen, inspireren van het gevoelsleven en tegelijkertijd stimuleren om jezelf te ontwikkelen.

Wat wil je nog meegeven?

Het is je geboorterecht om te zeggen wat je voelt en hoe je ermee omgaat. Je mag er zijn zoals je bent!

Marjo van Zalk geeft voor AAB de cursus praktijkbegeleider, omgaan met weerstand, stimuleren en leren voor volwassenen en kan natuurlijk ook worden ingezet voor een maatwerk training, aangepast op de situatie bij jou in de organisatie.

Wil je meer weten over communicatietrainingen van Marjo?

In deze huidige tijd, waarin er veel onzekerheid is vanwege de coronacrisis, is het belang van een gezonde en veerkrachtige mentale weerbaarheid nog sterker. Heb je hier vragen over of wil je sparren over de mogelijkheden? Neem gerust contact met ons op.