Criminaliteitspreventie e-learning
U07-1 voor beroepschauffeurs met Code 95
U07-1 voor beroepschauffeurs met Code 95
Hoe kan criminaliteit zich uiten in de transportsector? Met het volgen van deze e-learning leer je wat voor gedrag criminele invloeden heeft en strafbaar is, welk gedrag hieronder wordt verstaan wat jij hiertegen kunt doen.
De cursus is 10 dagen beschikbaar. Tijdens deze dagen mag je onbeperkt gebruik maken van de cursus!
Chauffeurs, loodspersoneel, directie, kader en management van bedrijven in de logistieke sector.
In de e-learning komen de volgende onderwerpen aan bod:
De e-learning wordt afgesloten met 3 Cases.
Na het volgen van de e-learning heb je inzicht in de mogelijke vormen van criminaliteit en wat je kunt doen om schade te voorkomen of te beperken.
Liever een volledig klassikale training criminaliteitspreventie volgen? Dat is natuurlijk ook mogelijk.
Neem voor meer informatie contact met ons op via info@aabgroep.nl of 0341-499744.
Wil je meerdere deelnemers aanmelden? Informeer naar onze incompany mogelijkheden.
E-learning: 4 uur thuisstudie
Praktijk: 3 uur klassikaal.
E-learning: € 65,- per persoon (excl. btw).
Investering 3 uur klassikaal: € 175,- per persoon (excl. btw).
Optioneel: Afmeldkosten code 95: € 25,- per persoon (excl. btw).
Na het behalen van de theorietoets en ontvang je digitaal een certificaat.
17 januari 2020 | Bij Kader, bureau voor kwaliteitszorg worden adviseurs ingezet op verschillende projecten bij opdrachtgevers door heel Nederland in de bouw, food of chemische industrie. De adviseurs voeren hier kort- en/of langdurende opdrachten uit, gericht op het vergroten van de veiligheid voor medewerkers binnen de organisatie.
Het aansturen van onbekende teams en hier je weg in vinden kan lastig zijn. Je loopt tegen medewerkers aan die afspraken niet nakomen, niet mee willen werken, zich onredelijk gedragen of ‘wel even vertellen hoe het hier werkt’.
Om de adviseurs handvatten te geven hoe hiermee om te gaan mag AAB de training ‘omgaan met weerstand’ geven.
In het voorstel rondje geven de deelnemers aan waar ze op het moment tegen aanlopen in hun werk, wat ze fijn vinden en wat ze graag willen leren tijdens de training.
Ondanks dat de deelnemers hier van te voren nog niet over hebben nagedacht blijken er toch behoorlijk wat punten aandacht te vragen. Veel geven al aan niet tegen onredelijkheid te kunnen, grof taalgebruik en mensen die niet mee willen werken.
Daarnaast zijn bij Kader veel jonge medewerkers die vanuit de schoolbanken het werkveld in gaan. ‘Als broekje’ moet je dan even vertellen wat mensen moeten doen. Ook krijg je te maken met stugge, conservatieve personen. Die het liever zo doen, zoals ze het altijd al hebben gedaan.
De deelnemers krijgen energie van resultaat zien, duidelijkheid, mensen die meedenken en samen dingen bereiken. Hoe krijg je een prettige samenwerking voor elkaar bij mensen die weerstand bieden? Dat is de vraag waar Kader vandaag naar op zoek gaat.
Samenwerken krijg je niet zomaar voor elkaar. Dat laat deze oefening zien. Probeer maar eens een bamboestok met z’n allen naar de grond te krijgen. Geloof mij, het is echt veel moeilijker dan het lijkt! Communiceren, leiding nemen en samenwerken zijn aspecten die direct naar voren komen tijdens deze oefening. Hieruit blijkt precies welke rol deelnemers op zich nemen tijdens een project en waar het mis kan gaan.
“Je moet met z’n allen op één lijn zitten, anders gebeurt het niet”
Waar hangt een eerste indruk vooral mee samen? Juist. Met aannames. Vertel eens, hoe snel vorm jij al een beeld van de ander? En klopt dit dan ook naarmate je de ander leert kennen?
Tijdens deze oefening mag iedereen los op de docente, welke aannames heb je van haar? Welke aannames kloppen?
Als je nieuw komt op een project, je hebt hier de leiding en moet anderen vertellen wat ze moeten doen, dan is de eerste indruk ontzettend belangrijk, blijkt wel uit deze oefening. Hoe kom jij over, als je op iemand afstapt die je wat wilt uitleggen over de meest veilige en efficiëntste manier van werken.
Tijdens deze training leren de deelnemers wat het meest belangrijk is bij een eerste indruk. Zowel non-verbaal, verbaal, als paraverbaal speelt hierin een rol. Ze gaan aan de slag met De Wereld van Verschil, waarin ze zichzelf tegenkomen in verschillende landen. De één is daadkrachtig, de ander stabiel, invloedrijk of consciëntieus. Wat heeft dit voor invloed op de eerste indruk die jij geeft? Het helpt om een beeld te krijgen van de ander en waarom dat wat je zegt bij de één wel werkt en bij de ander juist averechts.
“Focus op mogelijkheden. Ook als je weerstand tegenkomt”
In de middag gaan de deelnemers aan de slag met oefenen op een professioneel acteur. De acteur neemt zowel de houding aan van iemand die in de weerstand gaat, als jij als leidinggevende, om zo te laten zien wat er gebeurt als je op een bepaalde manier reageert. En vooral: hoe het ook anders kan!
De deelnemers ervaren de training omgaan met weerstand als erg leerzaam, herkenbaar en to-the-point. Direct toepasbaar in de praktijk! De docent is erg enthousiast en betrekt alle deelnemers.
Wat hebben we afgesproken? We laten O(ordeel) M(ening) A(aannames) af en toe eens thuis. Eens zien wat voor goede samenwerkingen er zullen ontstaan tijdens projecten. 👌
15 mei 2020 | Voor beroepschauffeurs die geboren zijn voor 1 juli 1955 geldt dat zij voor 1 april 2020 alsnog de nascholing voor code 95 gevolgd moeten hebben. Maar hoe gaat je dat lukken, nu met de coronacrisis?
Beroepschauffeurs die geboren zijn voor 1 juli 1055 hebben automatisch code 95 verkregen, maar moeten wel 35 nascholingsuren hebben gevolgd voor 1 april 2020. Heb je de 35 uur nascholing gevolgd en is je geldige code 95 nog niet verlopen? Dan hoef je niets te doen. Door voldoende nascholingsuren te hebben gevolgd heb je de code 95 actief gemaakt.
Het CBR stuurt hiervan een Verklaring van Nascholing (VVN) naar de RDW. Als jouw e-mailadres bekend is bij CBR, ontvang je automatisch bericht. Heb je een 'Mijn CBR' account aangemaakt, dan kun je ook zien hoeveel nascholingsuren voor code 95 je al hebt gevolgd.
Beroepschauffeurs die geboren zijn voor 1 juli 1055 hebben automatisch code 95 verkregen, maar moeten wel 35 nascholingsuren hebben gevolgd voor 1 april 2020. Heb je deze nog niet gehaald, dan kun je voorlopig nog wel beroepsmatig blijven rijden. Door de coronacrisis is de ingangsdatum van 1 april 2020 uitgesteld.
Zolang deze coronacrisis nog voortduurt, handhaaft de Inspectie voor Leefomgeving en Transport niet op de geldigheid of afwezigheid van code 95.
Zodra duidelijk is op welke datum de wet in werking treedt wordt je hierover geïnformeerd. Minimaal 2 maanden van te voren ontvang je een brief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Houdt er dus rekening mee dat je de 35 nascholingsuren nog steeds moet halen.
Vanaf 18 mei is het weer mogelijk om nascholingscursussen te boeken.
Heb je vragen over deze maatregel, of wil jij je nascholingscursussen boeken? Neem gerust contact met ons op via 0341-499744 of info@aabgroep.nl.
Bron: Cumela
14 mei 2020 | Vanaf 18 mei kunnen er weer nascholingscursussen verzorgd worden. Zoals je vast wel weet is een nascholingscursus ook mogelijk met e-learning. Hiervoor geldt dat de e-learning 10 dagen van te voren beschikbaar is en wordt afgerond voor het klassikale-/praktijkgedeelte.
Wil jij een nascholingscursus plannen met e-learning dan vervalt tot 1 oktober 2020 de 10 dagen norm. Voor praktijk- of klassikale delen tot 1 oktober 2020 is het dus mogelijk om vanaf 18 mei te starten met de e-learning en het praktijk-/klassikale gedeelte te plannen wanneer het jou uitkomt.
In onderstaande afbeelding wordt het duidelijk weergegeven:
Heb je vragen over deze maatregel of wil je een nascholingscursus plannen?
Neem gerust contact met ons op via 0341-499744 of info@aabgroep.nl.
5 augustus 2020 | Er zijn 4 punten waarop de wijzigingen betrekking hebben. De ingangsdatum is 1 januari, dit betekent dat tot die datum de huidige regels omtrent nascholing Code 95 gelden. In dit artikel lees je meer over de wat het voor jou als beroepschauffeur betekent, voor jou als opleidingsplanner en wat de overgangsregelingen zijn.
In het kort zijn er 4 punten waarop de wijzigen betrekking hebben:
Toelichting wijzigingen:
Vanaf 1 januari 2021 mag je in een nascholingscyclus (35 uur) één cursus herhalen en de overige cursussen moeten uniek zijn. Volg je een cursus die meetelt voor meer dan 7 uur, dan mag deze niet worden herhaald binnen een nascholingscyclus.
Voorbeeld 1: Een chauffeur volgt de ‘U03-1 Lading zekeren’ twee maal in een nascholingscyclus. De drie overige cursussen moeten uniek zijn.
Voorbeeld 2: Een chauffeur volgt de ‘U16-2 Heftruck’. Deze cursus bestaat uit 2 nascholingsdagen die beide meetellen voor 7 uur. Deze cursus mag niet worden herhaald in de nascholingscyclus.
Overgangsregeling voor variatie binnen de nascholing
Heb je vóór 1 januari 2021 een cursus meer dan één keer herhaald? Dan blijven de nascholingsuren behouden, maar mag je na 1 januari 2021 in dezelfde nascholingscyclus deze cursus niet nog een keer herhalen.
Voorbeeld 3: Een chauffeur volgt in 2018, 2019 en 2020 de cursus ‘U19-1 Leefstijl’. In 2021 kan deze dus niet nog een keer worden gevolgd binnen dezelfde nascholingscyclus, maar die 21 uur aan nascholing gaat niet verloren voor de chauffeur door de wijzigingen in de Richtlijn.
Maak je gebruik van theoretische nascholingscursussen (U-cursussen), die worden verdeeld over meerdere dagen (opgeknipt)? Per 1 januari 2021 moeten die op aaneengesloten dagen (m.u.v. zon- en feestdagen) plaatsvinden. Dit geldt niet voor nascholingscursussen met e-learning en praktijktrainingen (W-trainingen). Daar blijft de huidige 10 kalenderdagen van kracht.
Voorbeeld 1: Een cursus ‘U21-1 EHBO’ wordt opgeknipt in 2 dagdelen. Dagdeel A vindt plaats op 4 januari 2021. Dan moet dagdeel B plaatsvinden op 5 januari 2021.
Voorbeeld 2: Een cursus ‘W01-1 Het Nieuwe Rijden (HNR)’ wordt opgeknipt in 2 dagdelen. Dagdeel A vindt plaats op 4 januari 2021. Dan mag dagdeel B tot 10 kalenderdagen na 4 januari 2021 plaatsvinden.
Geen overgangsregeling voor opgeknipte cursussen
Er is voor opgeknipte cursussen geen overgangsregeling. Dit betekent dat het niet mogelijk is om een dagdeel A plaats te laten vinden op bijvoorbeeld 30 december 2020 en dagdeel B op 3 januari 2021.
Er wordt een limiet van 12 uur gesteld aan het aantal uren e-learning dat je in een nascholingscyclus van 35 uur mag volgen. Vanaf 1 januari 2021 kunnen nascholingscursussen uit vier uur e-learning bestaan. Een chauffeur kan dus drie cursussen van vier uur e-learning volgen.
Er wordt gewerkt aan een tweede variant. Hierover volgt na de zomerperiode meer informatie.
Voorbeeld 1: Een chauffeur volgt 3 cursussen met elk 4 uur e-learning en heeft daarmee zijn maximum bereikt. De 2 resterende cursussen mogen geen e-learning bevatten.
Overgangsregeling e-learning
Als je voor 1 januari 2021 al meer dan 12 uur e-learning hebt gevolgd, dan blijven deze gevolgde nascholingsuren staan.
Voorbeeld 2: Een chauffeur heeft in 2020 reeds 4 cursussen gedaan met elk 4 uur aan e-learning. Dat is in totaal 16 uur. Deze gevolgde nascholingsdagen blijven behouden, maar in 2021 voor de resterende cursus in de nascholingscyclus kan geen cursus meer gevolgd worden met e-learning.
Binnen Europa gelden ook andere verordeningen en richtlijnen die een opleiding verplichten. Denk bijvoorbeeld aan het vervoer van vee of pluimvee en het vervoer van gevaarlijke stoffen (ADR).
De nieuwe Richtlijn schrijft voor dat in de nascholingscyclus van 35 uur slechts één van de opleidingen uit andere verordeningen en richtlijnen mag meetellen voor zeven uur nascholing. Een uitzondering hierop is de ADR opleiding. Deze mag vanaf 1 januari 2021 voor 14 uur meetellen, waarbij het niet uitmaakt of het om de initiële of de verlengingsopleiding gaat. Heb je voor 1 januari 2021 al meer dan 14 uur gevolgd, dan blijven die uren behouden, maar zijn aanvullende uren uitgesloten binnen dezelfde nascholingscyclus.
Voorbeeld 1: Een chauffeur volgt de cursus ‘U01-2 ADR’ (nu nog U01-4 ADR’) bestaande uit 2 dagen = 14 uur. Deze chauffeur mag in dezelfde nascholingscyclus niet ook nog een cursus ‘U12-1 Chauffeur pluimveetransport of chauffeur veetransport’ volgen.
Voorbeeld 2: Een chauffeur volgt de cursus ‘U12-1 Chauffeur pluimveetransport of chauffeur veetransport’. De chauffeur mag in dezelfde nascholingscyclus niet nog één nascholingsdag van de cursus ‘U01-2 ADR’ laten meetellen.
Heb je naar aanleiding van bovenstaande nog vragen, neem dan gerust contact met ons op via info@aabgroep.nl of 0341-499744.
Bron: CBR
4 uur zelfstudie
€ 65,00 excl. BTW (Excl. Praktijk)
Na deelname aan de cursus ontvangt de cursist digitaal een bewijs van deelname
Offerte aanvragenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht van de geplande cursussen in jouw branche.
Praktijkgerichte opleidingen op het gebied van Veiligheid, Arbo, Milieu en Kwaliteit. Een breed aanbod en ervaren trainers uit het werkveld. Dé kracht van AAB!
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en wij houden je op de hoogte omtrent ons trainingsaanbod en onze activiteiten.