Effectief communiceren - AAB Training & Opleiding

Effectief communiceren

Het verschil maken richting de klanten (burgers / aannemers/ etc.) van de gemeente

Cursus effectief communiceren

Tijdens je werk ben je hét aanspreekpunt voor de huurders en bewoners. Je krijgt met verschillende situaties en typen huurders te maken. Van jou wordt verwacht dat je van alle markten thuis bent en snel kunt schakelen. Klantgericht communiceren en klanttevredenheid staat binnen de organisatie hoog op de agenda. Net als de interne klantgerichtheid en de communicatie tussen collega’s onderling. Wil jij ook weten hoe je omgaat met ‘lastige’ situaties zoals:

  • huurders aanspreken op bewonersgedrag
  • vertellen dat een huurder niet in aanmerking komt voor urgentie
  • een bewoner informeren dat de kosten voor eigen rekening zijn
  • klachten van huurders over allerlei zaken
  • collega’s die afspraken niet nakomen
  • etc.

Wie is de doelgroep 

Deze training is geschikt voor iedereen die face-to-face contact heeft met huurders en collega’s. Bijvoorbeeld opzichters, verhuur, sociaal beheer, leefbaarheid, projectmedewerkers en vakspecialisten.

Welk resultaat bereik je

Na het volgen van de training:

  • Heb je meer inzicht in je eigen gedrag en stijl van communiceren
  • Je weet hoe je makkelijk schakelt tussen verschillende (klant-)typen
  • Je beheerst de basis gespreksvaardigheden
  • Je bent de regisseur van het gesprek
  • Je verbetert de klantgerichtheid en je verhoogt de klanttevredenheid
  • Je weet hoe je anderen aanspreekt op gedrag
  • Je leert omgaan met klachten en het brengen van slecht nieuws
  • Je werkplezier vergroot en je communiceert met plezier met klanten en collega’s!

Wil je meer informatie?

Vraag een offerte op om de mogelijkheden te bespreken, of neem contact op via info@aabgroep.nl of 0341-499744.

Startdata

Staan er geen data gepland of komen de geplande data je niet uit? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken via 0341-499744 of info@aabgroep.nl. Wil je liever op de wachtlijst komen zodat we je op de hoogte kunnen houden van nieuwe data? Schrijf je dan in via het inschrijfformulier zonder datum.

Wat is de inhoud van de training

Deze training geeft je inzicht in je eigen gedrag en manier van communiceren. Met behulp van DISC/Mapstell gaan we samen op reis! Je leert hoe je effectief en klantgericht communiceert en aansluit bij huurders, bewoners en collega's. 

De training is praktijkgericht en de voorbeelden zijn direct toepasbaar in je werk. Een interactief programma met opdrachten, filmfragmenten en praktijkcases. Een beleving die resulteert in klantgerichte communicatie, een betere samenwerking en een positieve klantbeleving. 

Dag 1:

  • Welkom en kennismaken
  • Doelstelling en leerwensen
  • Kracht van de 1e indruk
  • DISC indicatietest
  • Inzicht in eigen gedrag en communicatiestijlen / Mapstell
  • Inzicht in gedrag van anderen / Mapstell
  • Effectief en klantgericht communiceren: Gespreksvaardigheden, communicatiequiz, Luisteren Samenvatten Doorvragen, positief  beïnvloeden met taal, reageren op emotie en inhoud, regie tijdens het gesprek houden
  • Praktijkcases
  • Huiswerkopdracht
  • Evaluatie en afsluiting

Dag 2:

  • Welkom
  • Doelstelling en leerwensen
  • Terugblik
  • Inspiratiefilm klantbeleving
  • Hoe maak jij het verschil?
  • Aanspreken op (bewoners)gedrag
  • Omgaan met weerstand
  • Geaccepteerd 'nee' verkopen
  • Slecht nieuws brengen
  • Praktijkcases, met acteur (in de middag)
  • Persoonlijk actieplan
  • Evaluatie en afsluiting

Incompany of open inschrijving

Deze cursus is zowel incompany te organiseren als te volgen via de open inschrijving. Bekijk de startdata in het cursusmenu voor een startmoment bij jou in de buurt.

Zijn er meerdere medewerkers die interesse hebben in deze training? Plan dan een incompany! Bij het plannen van een incompany neemt de docent van te voren contact op om het programma door te nemen en af te stemmen op de situatie bij jou in de organisatie. Zo krijg je een training waar je medewerkers ook écht mee aan de slag kunnen.

Wat zijn relevante of vervolgtrainingen

Kijk ook eens bij onze andere communicatietrainingen, zoals conflicthantering, feedback geven of assertiviteit.

Hoe lang duurt de cursus

Cursusduur: 2 dagen

Wat staat er op mijn certificaat

Na deelname aan de cursus ontvangt de cursist een persoonlijk certificaat.

Inschrijven Offerte Meer
Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht van de geplande cursussen in jouw branche.