Omgevingsgericht handelen - AAB Training & Opleiding

Omgevingsgericht handelen

Inzicht in eigen gedrag en communiceren, inspelen op verschillende soorten klantgedrag

Cursus omgevingsgericht handelen

Steeds meer medewerkers die werkzaam zijn in de Openbare Ruimte hebben te maken met verschillende contacten. Burgers, collega’s, een leidinggevende, etc.

Je kunt te maken krijgen met een boze burger, werk dat klaar moet, en daarnaast ben je ook nog het visitekaartje van jouw gemeente of bedrijf. Hoe ga je hier nu goed en rustig mee om?

Wie is de doelgroep 

Deze training is zeer geschikt voor de buitendienstmedewerkers en medewerkers van sociale werkvoorzieningen.

Ook voor medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt die met medewerkers van bijvoorbeeld gemeenten moeten samenwerken en andersom is deze training geschikt.

Wat is het doel

Tijdens deze cursus krijg je meer inzicht in eigen gedrag en manier van communiceren. De deelnemers leren hoe je kunt inspelen op verschillende soorten klantgedrag. Hoe ga je om met ‘heftige’ klantemoties en hoe neem je op een klantgerichte manier de regie over in het gesprek? Hoe breng je geaccepteerd een ‘Nee’ over en hoe spreek je iemand aan op zijn of haar gedrag? In deze cursus leer je hoe je ieder gesprek op een positieve manier kunt beïnvloeden.

Welk resultaat bereik je

Tijdens de cursus is er is veel ruimte voor eigen leerdoelen en om ervaringen te delen. Het is een interactief programma met opdrachten, filmfragmenten en praktijkcases met een acteur. Door de praktische aanpak kun je wat je leert direct in de praktijk toepassen.

Horen is vergeten, zien is onthouden en doen is begrijpen!

Wil je meer informatie?

Bekijk de inhoud van de training onder het kopje 'inhoud' in het menu of download een brochure. Vraag een offerte aan voor een incompany bij jou op locatie. 

Wat is de inhoud van de cursus

  • Bewust communiceren – hoe kom ik over?
  • Bewust zijn van je omgeving
  • Ambassadeurschap
  • Klantgericht denken & doen
  • Effectief samenwerken – feedback
  • Omgaan met weerstand & ‘Nee’ verkopen
  • Meedenken en motiveren van burgers

Module I – Klantbeleving – 1 dagdeel

  • Leerwensen & doelstellingen
  • Kracht van de 1e indruk – hoe kom ik over?
  • Samen maken we het verschil – Ambassadeurschap
  • Communicatiequiz – verbaal/non-verbaal/paraverbaal
  • Het positief beïnvloeden met taal
  • Persoonlijke actiepunten
  • Evaluatie module I

Module II – Klantgericht communiceren – 1 dagdeel

  • Leerwensen & doelstellingen
  • Communiceren op inhoud & emotie
  • LSD – de vraag achter de vraag
  • Dansen met de klant – omgaan met weerstanden
  • Meedenken & motiveren van burgers
  • Positief ombuigen van weerstand/omdenken/alternatieven aanbieden
  • Geaccepteerd ‘nee’ verkopen
  • Praktijkcases met acteur
  • Persoonlijke actiepunten
  • Evaluatie module II

Module III – Samen sterk - 1 dagdeel

  • Leerwensen & doelstellingen
  • Groepsopdracht – samenwerken & communiceren
  • DISC Indicatietest
  • Uitleg DISC – inzicht in eigen gedrag en gedrag van anderen
  • Feedback – Zo doe ik!
  • Persoonlijke actiepunten
  • Evaluatie & afsluiting module III

Module IV – Always change a winning team – 1 dagdeel

  • Leerwensen & doelstellingen
  • Terugblik – quiz
  • Voorbereiden persoonlijke cases
  • Oefenen met acteur eigen ingebrachte cases
  • Persoonlijke actiepunten
  • Evaluatie & Afsluiting

Praktijkcases met acteur

Tijdens de modules II en IV wordt er gewerkt met een ervaren trainingsacteur die inzicht geeft in verschillende soorten gedrag en specifieke cases. Je kunt deelnemen aan het rollenspel of de situatie regisseren in een veilige en vertrouwde omgeving.  

Hoeveel deelnemers in één groep

Maximaal 10 per groep. Op deze manier is de interactie tussen de verschillende deelnemers optimaal . Dit betekent genoeg tijd en persoonlijke aandacht voor iedereen.

Incompany cursus

Deze cursus wordt alleen incompany gegeven. Het is belangrijk dat je als team aan de slag gaat en op elkaar in leert spelen bij bepaalde situaties. Vraag een offerte op voor de mogelijkheden. 

Hoe lang duurt de cursus

De training omgevingsgericht handelen duurt 4 dagdelen. 

Wat staat er op mijn certificaat

Na deelname aan de cursus ontvangt de cursist een persoonlijk certificaat.

Combinatie met stimuleren en leren voor volwassenen

De training stimuleren en leren voor volwassenen en omgevingsgericht handelen zijn een gouden combinatie!

Met de training stimuleren en leren voor volwassenen leer je de juiste motivatie overbrengen op je medewerkers zodat zij als ambassadeur aan de slag kunnen voor de organisatie. Je krijgt gemotiveerde en betrokken medewerkers die zorgen voor groei van zichzelf en de organisatie. Jij kunt na deze training de medewerkers blijven stimuleren en de kwaliteit waarborgen die je wilt uitstralen. Op het moment dat medewerkers de training omgevingsgericht handelen hebben gedaan en jij hebt de training stimuleren en leren voor volwassen gevolgd ben je in staat het leerrendement die voortkomt uit de trainingen te borgen, optimaliseren en continueren. 

Lees meer over de training stimuleren en leren voor volwassenen

Offerte Meer
Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht van de geplande cursussen in jouw branche.