Hoe motiveer ik volwassenen te leren en zich te ontwikkelen? - AAB Training & Opleiding

Hoe motiveer ik volwassenen te leren en zich te ontwikkelen?

Stimuleren en leren voor volwassenen

Training 'hoe motiveer ik volwassen te leren en zich te ontwikkelen?'

Als teamleider/ p&o medewerker wil je graag dat je mensen zich blijven ontwikkelen: goed voor de zaak, de sfeer en productie. Maar hoe kan het dat sommigen heel graag nieuwe dingen willen leren en anderen maar moeizaam in beweging komen? En hoe motiveer je mensen om de verplichte cursussen rondom veiligheid en behoud van certificaten te volgen?

Deze vragen staan centraal in de training Motiveren kun je leren. Een training die inzicht geeft in leervermogen en motivatie bij volwassenen. Je krijgt tips en tools om zelf inschattingen te kunnen maken hoe medewerkers te motiveren om hun persoonlijke ontwikkelplan vorm en inhoud te geven. Ook het omgaan met weerbarstig gedrag komt aan de orde.

Met eigen casussen oefenen we in het herkennen van ongemotiveerd gedrag. 

Deze training is praktijk gericht en biedt praktische informatie/theorie en modellen.

Doelgroep

Deze training is voor teamleiders, leidinggevenden, p&o en HR medewerkers, opleidingscoördinatoren en iedereen die verantwoordelijk is voor het opleidingsplan van medewerkers. Je wilt een duurzame arbeidsrelatie met medewerkers ontwikkelen en daarbij het menselijk kapitaal vergroten of behouden.

Doel

Elke organisatie heeft een leer- en ontwikkelplan voor haar medewerkers. Hoe kan het dat sommige volwassenen geen genoeg kunnen krijgen van het cursusaanbod en sommigen maar moeizaam in beweging komen?

Dit thema staat centraal in de training Stimuleren en Leren. Een training die inzicht geeft in leervermogen en motivatie bij volwassenen. Je krijgt handvatten om zelf inschattingen te kunnen maken hoe je jouw medewerker(s) kunt motiveren om hun persoonlijke ontwikkelplan vorm en inhoud te geven.

Met eigen casussen oefenen we in het herkennen van ongemotiveerd gedrag. 

Deze training is praktijk gericht en biedt praktische informatie/theorie en modellen.

Tijdsduur

De training duurt 2 dagen.

Wij adviseren je na deze training het “onderhoudsprogramma” met minimaal één terugkomsessie per jaar in de vorm van een workshop of intervisie.

Startdata

Staan er geen data gepland of komen data en locatie je niet uit? Neem contact met ons op via info@aabgroep.nl of 0341-499744 zodat we de mogelijkheden kunnen bespreken. Of schrijf je in zonder datum, dan nemen we contact met je op zodra er nieuwe data worden gepland.

Inhoud 

Dag 1

  • Inzicht in de werking van het brein
  • Hoe kan je het brein beïnvloeden en waarom zou je dit willen?
    • Ontdek waar de behoefte van de werknemer ligt
    • Effectief en efficiënt communiceren
    • Creëer aansluiting en betrokkenheid
  • Oefenen met positieve gedachtepatronen
  • Oefenen met handvatten/modellen
  • Gesprekstechniek om te stimuleren
  • Hoe motiveer je elkaar en blijf je zelf geïnspireerd

Dag 2 

Tussen de eerste en tweede dag zitten een aantal weken zodat je tijdens je werk met de opgedane kennis aan de slag kunt.Tijdens de tweede dag staan ervaringen centraal en bespreek je situaties die zijn voorgekomen met de groep. Samen bespreek je wat goed is gegaan, wat nog verbeterd kan worden en krijg je meer duidelijkheid over hoe je de situatie hebt aangepakt.

Resultaat

Na het volgen van de eerste dag beschik je over tools om medewerkers betrokken te maken en te houden bij de organisatie, en het leerrendement te vergroten. Door jouw ontwikkelde vaardigheden kun je samen met medewerkers bouwen aan een duurzame arbeidsrelatie en weet je het menselijk kapitaal te vergroten en te behouden! Na de eerste dag ga je aan de slag met de opgedane kennis en oefen je dit in in je eigen omgeving, op je werk. Tijdens de tweede dag wordt in de groep besproken waar je tegen aan loopt, wat je kunt verbeteren en situaties worden onder de loep genomen. 

En dan?

Als je behoefte hebt om eens in de zoveel tijd je ervaringen te evalueren en te bespreken wat je anders kunt doen is het mogelijk een terugkomsessie in te plannen. Dit kan één op één met de docent of in groepsvorm. Heb je interesse in een terugkomsessie neem dan gerust contact met ons op.

Incompany

Geef deze training incompany zodat je medewerkers samen met eigen situaties aan de slag kunnen gaan. 

Onze docent heeft vooraf contact, om het programma af te stemmen op de situatie binnen jouw organisatie.

Vraag een offerte op of download de brochure!

Deelnemers

Maximaal 10 per groep. Op deze manier is de interactie tussen de verschillende deelnemers optimaal en is er genoeg tijd en persoonlijke aandacht voor iedereen.

Certificaat

Na deelname aan de cursus ontvangt de cursist digitaal een persoonlijk certificaat. 

Combinatie met omgevingsgericht handelen

De training stimuleren en leren voor volwassenen en omgevingsgericht handelen zijn een gouden combinatie!

Met de training stimuleren en leren voor volwassenen leer je de juiste motivatie overbrengen op je medewerkers zodat zij als ambassadeur aan de slag kunnen voor de organisatie. Je krijgt gemotiveerde en betrokken medewerkers die zorgen voor groei van zichzelf en de organisatie. Jij kunt na deze training de medewerkers blijven stimuleren en de kwaliteit waarborgen die je wilt uitstralen. Op het moment dat medewerkers de training omgevingsgericht handelen hebben gedaan en jij hebt de training stimuleren en leren voor volwassen gevolgd ben je in staat het leerrendement die voortkomt uit de trainingen te borgen, optimaliseren en continueren. 

Inhoud training omgevingsgericht handelen

Steeds meer medewerkers werkzaam in de Openbare Ruimte hebben te maken met verschillende contacten. Burgers, collega’s, een leidinggevende, etc. Als medewerker krijg je te maken met een boze burger, werk dat klaar moet, en daarnaast ben je ook nog het visitekaartje van jouw gemeente of bedrijf. Hoe ga je hier het beste mee om?

Tijdens deze cursus krijg je meer inzicht in eigen gedrag en manieren van communiceren. Ook leren de deelnemers hoe je kunt inspelen op verschillende soorten klantgedrag. Hoe ga je om met ‘heftige’ klantemoties en hoe neem je op een klantgerichte manier de regie over in het gesprek? Hoe breng je geaccepteerd een ‘Nee’? Hoe spreek je iemand aan op zijn of haar gedrag? Je leert hoe je ieder gesprek op een positieve manier kunt beïnvloeden.

Lees hier meer over de training omgevingsgericht handelen

De training was geweldig, erg genoten en ik heb er heel van opgestoken. De informatie moet uiteraard nog wel gaan “landen”.

Wij zijn gestart met een relatief kleine groep, waar we erg mee geboft hebben! Jammer dat de training maar zo kort duurt :) 

Waterschap Brabantse Delta

Inschrijven Offerte Meer