Je bent het visitekaartje van jouw organisatie en het eerste aanspreekpunt voor klanten. Een eerste indruk is bij deze verantwoordelijke functie van groot belang. Hoe kom jij over bij klanten en bezoekers? Geef je voorrang aan de bezoeker of de telefoon? Hoe ga je om met emoties van klanten? Hoe bewaar je het overzicht in piekuren?
De receptie- en baliemedewerker helpt je op professionele wijze klanten te ontvangen en (telefonisch) te woord te staan.
Wie is de doelgroep
Werk jij als baliemedewerker, receptiemedewerker, in een klant contact center of op het secretariaat waar je klanten te woord staat aan de receptie, balie en telefoon? Dan is deze cursus iets voor jou.
Wat is het doel
In de cursus receptie- en baliemedewerker leer je op professionele wijze klanten te ontvangen en (telefonisch) te woord te staan, zodat je jouw organisatie op representatieve wijze vertegenwoordigt.
Welk resultaat bereik je
Tijdens en na deze training:
ben jij je bewust van je houding, uitstraling en gedrag en welke invloed dit heeft op de reactie van klanten;
weet je op klantgerichte wijze bezoekers te ontvangen;
weet je om te gaan met lastige situaties en klachten;
verbeter je jouw luister- en vraagtechnieken;
ben je bekend met de telefoonetiquette;
weet je de juiste prioriteiten te stellen binnen de verschillende werkzaamheden;
weet je hoe je het verschil kunt maken voor klanten zowel aan de telefoon als aan de balie;
heb je meer plezier in het werk en vergroot je de tevredenheid van klanten.
Wil je meer informatie?
Een gouden visitekaartje zijn voor de organisatie waar jij werkt, dat wil jij toch ook? Neem dan vooral contact met ons op voor meer informatie via info@aabgroep.nl of 0341-499744.
Startdata
Staan er geen data gepland of komen de geplande data je niet uit? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken via 0341-499744 of info@aabgroep.nl. Wil je liever op de wachtlijst komen zodat we je op de hoogte kunnen houden van nieuwe data? Schrijf je dan in via het inschrijfformulier zonder datum. Dan nemen we contact met je op zodra het wordt gepland!
Wat is de inhoud van de cursus
Tijdens deze training worden de volgende onderwerpen behandeld:
uitstraling van de balie/receptie;
effectief communiceren;
klantvriendelijkheid en klantgerichtheid;
prioriteiten stellen;
luisteren met empathie;
vraagtechnieken;
telefoonetiquette: do’s en dont’s;
overzicht behouden;
omgaan met piekperiodes in uw werk;
persoonlijke verzorging en uitstraling;
omgaan met weerstand en klachten;
praktijksituaties en voorbeelden;
Persoonlijk Ontwikkelings Plan.
Hoeveel deelnemers in een groep
Aantal deelnemers: maximaal 10 personen
Incompany of open inschrijving
De cursus receptie en baliemedewerker is incompany te organiseren op vele manieren. Denk aan een één op één coachingstraject, waarin de docent meeluistert en meekijkt met de deelnemer, of een groepstraject waarin de docent praktijkvoorbeelden behandelt van alle receptie-/baliemedewerkers.
Wil jij een traject op maat? Neem dan vooral contact met ons op om de mogelijkheden door te nemen. Bij het plannen van een incompany neemt de docent van te voren contact op om het programma door te nemen en aan te passen aan specifieke leerbehoeften.
Afhankelijk van jouw wensen kan de tijdsduur aangepast worden. Vraag ons naar de mogelijkheden.
Wat staat er op mijn certificaat
Na deelname aan de cursus ontvangt de cursist een persoonlijk certificaat
Kennisbijeenkomst AAB Training & Opleiding
Het is heel bijzonder dat wij ook gratis kennis weggeven! Via onze kennisbijeenkomsten geven wij interessante onderwerpen de kans om voor zich te spreken. Denk bijvoorbeeld aan: hoe motiveer ik medewerkers om een cursus te volgen, alles over VCA en de mogelijkheden en hoe je van een RI&E tot een opleidingsplan komt. Dit alles op bijzondere locaties met bekende sprekers.
Als je medewerkers inplant voor cursussen of zelf een training moet volgen op het gebied van arbo en veiligheid, komen er geregeld vragen naar boven waar je niet direct een antwoord op weet. Wil jij samenkomen met mensen die in hetzelfde schuitje zitten om samen kennis en ervaringen te delen? Geef je dan op voor onze kennisbijeenkomsten. Gegarandeerd krijg jij er een leuke, interessante en gezellige middag voor terug waar je ook nog iets van opsteekt!
2x per jaar
De kennisbijeenkomst wordt geplant in het voorjaar en het najaar. Elke kennisbijeenkomst kijken we naar wat actueel is en waar je meer informatie over zou willen krijgen. Bijvoorbeeld onduidelijkheid over een wetswijziging, een nieuwe wet zoals de AVG, onderwerpen waar veel over te doen is; zoals de eiken processierups, biodiversiteit en ongelukken op het werk. Daarnaast vinden wij er altijd een perfecte locatie bij in het midden van het land!
Workshops
Door middel van korte workshops waarin veel interactie is kunnen vragen worden gesteld en wordt er dieper ingegaan op een bepaald onderwerp. De onderwerpen worden van te voren bekend gemaakt zodat je kunt aangeven bij welke workshops je aanwezig wilt zijn. Elke kennisbijeenkomst is er 1 gezamenlijk onderwerp waarna we met elkaar afsluiten.
De kennisbijeenkomst is een mooie gelegenheid om kennis te maken met de gezichten achter AAB! Daarnaast ontmoet je (een deel) van onze docenten, kun je kennis maken met andere organisaties en ervaringen delen.
Ben je enthousiast geworden en wil je hier bij zijn? Lees meer over de eerstvolgende kennisbijeenkomst en schrijf je direct in!
De Algemene Verordening Gegevensbescherming AVG (of General Data Protection Regulation GDPR) is per 25 mei 2018 een feit. Iedere organisatie zal vanaf dan moeten voldoen aan de verplichting van deze Europese AVG wetgeving. Alleen noodzakelijke persoonsgegevens mogen op een zorgvuldige manier worden opgeslagen en verwerkt. Bij het overtreden van de AVG wetgeving kan een boete opgelegd worden van maximaal 20 miljoen euro of 4% van de wereldwijde jaaromzet. Voorkom een boete en laat je bedrijf ondersteunen bij de noodzakelijke acties om te voldoen aan de algemene verordening gegevensbescherming 2018!
Algemene Verordening Gegevensbescherming AVG interessant voor jou?
Wil je boetes voorkomen en voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming AVG? Laat je ondersteunen bij het inventariseren van de punten die niet conform de AVG wetgeving zijn ingericht. Op basis van deze zogenaamde Privacy nulmeting worden concrete verbeteradviezen voor verdere optimalisatie conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming AVG.
De termen Privacy Officer en Functionaris Gegevensbescherming worden regelmatig door elkaar gebruikt. De AVG verwijst naar Functionaris Gegevensbescherming. In de praktijk wordt echter vaak de term Privacy Officer gebruikt.
Resultaat Privacy Officer opleiding
Na het volgen van de opleiding Privacy Officer ben je in staat je organisatie te ondersteunen met het voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Waardoor de organisatie in staat is aan de verplichtingen aan betrokkenen (eigenaar van persoonsgegevens) te voldoen.
Het verschil tussen geldigheidsduur en adviesgeldigheidsduur
Een opleidingsplan is allang niet meer een lijstje waarin alleen opleidingen staan die medewerkers moeten volgen. Het is de ideale tool om inzicht te krijgen in de potentie van medewerkers. Hier kun je goed op inspelen met cursussen en opleidingen, waardoor medewerkers groeien en daarmee ook de organisatie. Het creëren van bewuste medewerkers, dit bevordert de veiligheidscultuur binnen een organisatie.
Het opleidingsplan bestaat uit verplichte trainingen en opleidingen, maar ook steeds meer gewenste trainingen en opleidingen. In dit artikel nemen we je mee in:
verplichte trainingen met een geldigheidsduur
verplichte trainingen vanuit de werkgever (RI&E) met een geldigheidsduur of adviesgeldigheid
het bijhouden van trainingen en opleidingen
online mogelijkheden
Het nut en de noodzaak van trainingen
In Nederland gebeuren jaarlijks zo’n 230.000 arbeidsongevallen die zeer ernstig zijn. Het gevolg is dat medewerkers verzuimen, blijvend letsel oplopen of zelfs overlijden.
De ARBO wet probeert arbeidsongevallen zo veel mogelijk te voorkomen door richtlijnen aan te geven. Dit wordt vooral beschreven in de artikelen 3, 5, 7 & 8. Werkgevers hebben de taak om zorg te dragen voor hun medewerkers en dienen maatregelen te nemen om ongevallen te voorkomen. Hoe beter de medewerkers op de hoogte zijn van de gevaren & risico’s, hoe beter zij in staat zijn om de juiste maatregelen te treffen en des te kleiner de kans dat er toch een ongeluk gebeurt. Het volgen van goede en praktijkgerichte trainingen is hierbij onmisbaar.
Het opstellen van een functie RI&E of TRA
Om een goed onderbouwd opleidingsplan te maken, is het belangrijk om de risico’s per functie inzichtelijk te krijgen. Dit kan door middel van een (functie) RI&E of een Taak Risico Analyse. Op het moment dat de risico's duidelijk zijn, kan worden bepaald hoe deze zoveel mogelijk in te perken. Eén van de manieren is de medewerkers goed instrueren over de gevaren & risico’s op de werkplek en hoe zij met deze risico’s en gevaren dienen om te gaan.
Geldigheidsduur en adviesgeldigheid
Sommige werkzaamheden brengen een verhoogd risico met zich mee. Bijvoorbeeld het werken met een kettingzaag, gevaarlijke stoffen, hijsen of het werken langs de weg. De ARBO wet schrijft niet alleen voor dat medewerkers goed geïnstrueerd moeten te worden over de gevaren en risico’s op hun werkplek, maar ook dat dit regelmatig moet gebeuren als er een verhoogd risico is. Daarom tref je op veel van onze certificaten een adviesgeldigheidsduur. Het adviesgeldigheidsduur van de AAB certificaten zijn een advies van onze specialisten of vanuit de specialist die de RI&E of TRA heeft opgesteld.
Elke specialist heeft voor zijn of haar vakgebied gekeken wat een goede herhalingsfrequentie is, als je kijkt naar de grootte van het risico.
Het is de verantwoordelijkheid van de werkgever om hier een goed onderbouwd plan voor te hebben. Met een opleidingsplan waarin wordt onderbouwd hoe je medewerkers instrueert, waarom en met welke frequentie voldoe je hieraan. Verder stelt de ARBO wet dat een instructie aantoonbaar gemaakt moet worden. Je moet dus kunnen laten zien dat er daadwerkelijk een instructie of training heeft plaatsgevonden. Met een certificaat van AAB wordt ook aan deze eis voldaan.
Op officiële certificaten, zoals een VCA diploma, een Wet Natuurbescherming certificaat of een Spuitlicentie tref je een geldigheidsduur aan. Dit is geen advies, maar een verplichting. Na de afloopperiode ben je verplicht om je certificaat te verlengen met een nascholing, een verplicht aantal te volgen bijeenkomsten, of door opnieuw examen af te leggen. Hierdoor laat je zien dat je nog steeds vakkundig bent.
Een training die aansluit bij de werkzaamheden
Als werkgever wil je natuurlijk dat een cursus goed aansluit bij de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden. Bij AAB kun je daarom zelf mee bepalen wat nadrukkelijk in de cursus aan bod moet komen. Erg belangrijk is het dat de opleidingsbehoefte goed geïnventariseerd en beschreven wordt. Hieruit kan blijken dat een bepaalde training vaker, of juist minder vaak herhaald moet worden. Hier kun je als werkgever zelf in meebeslissen omdat werkzaamheden en risico's per organisatie kunnen verschillen. Doordat je dit vastlegt in de RI&E of de TRA is dit goed onderbouwd zodat je voldoet aan de ARBO wet.
Een goed opleidingsplan samenstellen gebeurd dus niet vanzelf. Geen enkele cursus is hetzelfde. AAB zorgt ervoor dat voor iedere organisatie het basisprogramma van een cursus, opleiding of training specifiek wordt aangevuld met voorbeelden en cases. De medewerker volgt de training met herkenbare voorbeelden, waardoor een optimaal leerrendement wordt bereikt.
Verplichte en gewenste trainingen inzichtelijk
Een opleidingsplan bijhouden vraagt veel van je als coördinator. Vaak komen we tegen dat alles wordt bijgehouden in Excel. En dat is lastig als medewerkers wisselen van functie, de organisatie verlaten of herhalingen niet goed worden bijgehouden. Het opleidingsmanagementsysteem Wijzer biedt hiervoor de oplossing. Een overzichtelijk systeem waarin alle trainingen en opleidingen worden bijgehouden. Ook nascholingspunten voor CCV zijn hierin inzichtelijk. Elk jaar draai je makkelijk een opleidingsplanning uit. Ben je benieuwd of Wijzer iets voor jouw organisatie is? Meer informatie en het inplannen van een demo kan bij één van onze adviseurs.
Toolbox online
Ook een manier om medewerkers op tijd instructies te geven en te voldoen aan de ARBO wet is het organiseren van toolboxen. Met Toolbox Online ben je nooit meer te laat met het organiseren van, en heb je direct inzichtelijk wie de toolbox heeft gevolgd en afgerond. ook online zijn toolboxen te volgen. Makkelijker in te plannen en beter bij te houden.
Ben je benieuwd hoe jij de veiligheidscultuur en het menselijk kapitaal binnen jouw organisatie kan verbeteren? Wij denken graag met je mee! AAB heeft gespecialiseerde adviseurs die graag langskomen en je op weg helpen met het opstellen van een goed opleidingsplan. > Neem contact met ons op via info@aabgroep.nl of 0341-499744.
Wettelijke eisen waarop trainingen van AAB gebaseerd zijn
Met betrekking tot arbeidsmiddelen waarvan het gebruik een specifiek gevaar voor de veiligheid van de werknemers kan opleveren blijft het gebruik voorbehouden aan werknemers die met het gebruik belast zijn. Werknemers die belast zijn met het ombouwen, onderhouden, repareren of reinigen van arbeidsmiddelen als bedoeld in het eerste lid, bezitten daartoe een specifieke deskundigheid en ervaring.
Arbobesluit - artikel 7.11a - Voorlichting
Een bij een arbeidsmiddel behorende gebruiksaanwijzing wordt in begrijpelijke vorm ter kennis gebracht van de betrokken werknemers. Indien het gebruik of de aanwezigheid van arbeidsmiddelen in de onmiddellijke werkomgeving gevaren voor de werknemers kunnen opleveren, worden zij hierop gewezen, ook indien de werknemers van deze middelen geen rechtstreeks gebruik maken. Voor iedere organisatie wordt het basisprogramma van een cursus, opleiding of training specifiek aangevuld met voorbeelden en cases, zodat een optimaal resultaat bereikt wordt.
Arbowet - artikel 8
De werkgever zorgt ervoor dat de werknemers doeltreffend worden ingelicht over de te verrichten werkzaamheden en de daaraan verbonden risico's, alsmede over de maatregelen die erop gericht zijn deze risico's te voorkomen of te beperken. De werkgever zorgt ervoor dat aan de werknemers doeltreffend en aan hun onderscheiden taken aangepast onderricht wordt verstrekt met betrekking tot de arbeidsomstandigheden. Indien persoonlijke beschermingsmiddelen ter beschikking van de werknemers worden gesteld en indien op arbeidsmiddelen of anderszins beveiligingen zijn aangebracht, zorgt de werkgever ervoor dat de werknemers op de hoogte zijn van hun doel en werking en de wijze waarop zij deze dienen te gebruiken. De werkgever ziet toe op de naleving van de instructies en voorschriften gericht op het voorkomen of beperken van de in het eerste lid genoemde risico's alsmede op het juiste gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen.
Interview: Inzicht in een stukje van het brein.. Maak kennis met docent Marjo van Zalk
24 april 2020 | AAB werkt samen met vele docenten zodat we altijd iemand kunnen inzetten die bij jouw organisatie en cursusvraag past.
Een van deze docenten is Marjo van Zalk.
Sinds een aantal jaar geeft Marjo communicatie trainingen voor AAB, met name voor de doelgroep met een afstand tot de arbeidsmarkt zoals Sociale Werkvoorziening en mensen die moeite hebben met leren, waarin ze je een blik laat werpen op hoe je brein nou eigenlijk werkt. Denk aan ‘Coachend leidinggeven’, ‘Omgaan met WSW’ers’ en ‘Praktijkbegeleider’. Met als gevolg: betere samenwerking binnen teams omdat een ieder binnen het team elkaar beter begrijpt.
Marjo van Zalk aan het woord:
In 2004 ben ik begonnen met Buro voor Mental Coaching, met als doel de menselijke veerkracht versterken. Hier bedoel ik mee: het luisteren naar je gevoel en het goed kunnen verwoorden en communiceren van je gevoel. Ik heb een achtergrond in een orthopedisch behandelcentrum, maar ook in commercie en sales. Dat heeft mij geleerd om goed zakelijk te kunnen communiceren, maar ook te kijken naar het gevoel wat eronder zit.
Wat gaf voor jou de doorslag om te starten met het geven van trainingen?
Toen ik begon richtte ik mij in eerste instantie op de individu, mensen met burn-out klachten. Hoe communiceer je zo dat een burn-out voorkomen kan worden? Hoe krijg je inzicht in jezelf en jouw optimale balans in draagkracht en draaglast? Vele burn-out klachten komen voort uit een disbalans, maar hoe gebeurde dat? Met de juiste tools heb je goud in handen voor wat betreft het behouden van je eigen mentale gezondheid.
Op een gegeven moment ben ik gevraagd om een training te verzorgen voor vrijwilligers. Zij lopen tegen zoveel dingen aan, zoals hulpvragers die veel behoeften hebben en erg kunnen claimen, dat er behoefte was aan een training om ze te helpen met communiceren. Dat ben ik zo leuk gaan vinden dat ik groepstrainingen ben gaan uitrollen.
Hoe is het bij AAB begonnen?
Sinds een aantal jaar train ik voor AAB. Dit is begonnen met het geven van een workshop ‘omgaan met weerstand’ op de docentenavond. Er was zoveel behoefte aan meer, dat hier vervolgtrainingen voor de docenten uit zijn gekomen. Deze workshop is verder uitgebreid naar de training ‘hoe motiveer je medewerkers om te leren’ voor relaties van AAB. Daarnaast is ook de cursus ‘Praktijkbegeleider’, ‘Coachend leidinggeven’ en ‘Omgaan met WSW’ers’ erbij gekomen. Alle cursussen die ik geef, bieden inzicht in een stukje van het brein: hoe reageer ik en welke invloed kan ik hebben op andere mensen.
Waarom geef je inzicht in ‘het brein’?
Je kunt mensen niet leren te communiceren als je ze niet uitlegt welke elementen je kunt gebruiken.
Als je wilt dat iemand leert autorijden, leg je eerst uit welke elementen er zijn. Een stuur, de pedalen, versnellingspook en natuurlijk brandstof. Dit heb je allemaal nodig om de auto te kunnen laten rijden.
Deze elementen kun je zien als de lagen van het brein. Waar zit je gevoel? Waar zit je verstand? Waar zit je energie? Dit heb je nodig om goed met elkaar te kunnen communiceren en geven je een idee hoe je hier richting aan kunt geven.
Wat vinden de cursisten van de training?
De cursisten vinden het geweldig dat ze inzicht krijgen in de lagen van het brein. Men wordt zich ervan bewust dat ze invloed hebben op de situatie. Het is niet erg als mensen stress hebben, als je maar weet hoe je moet schakelen.
In de training wordt de samenwerking tussen IQ en EQ uitgelegd. Mensen raken echt ontroerd, voelen erkenning en zien zichzelf hierin terug. Ik heb mannen gezien met vochtige ogen.
Het is niet vanzelfsprekend dat mensen zich zo openstellen. De omgeving die wordt gecreëerd tijdens de training is dus veilig genoeg om je open te durven stellen. Dat is geweldig om mee te maken.
Na het volgen van een training worden nu ook intervisies georganiseerd. Wat houdt dit in?
Deelnemers merken dat ze met het geleerde meteen aan het werk kunnen gaan, tijdens de intervisie behandelen we een praktijkvoorbeeld. Met z’n allen bekijken we wat er nou precies is gebeurt. Men helpt elkaar de antwoorden te vinden hoe je nog beter invloed kunt hebben op de situatie.
Dat werkt ontzettend goed. Je leert elkaar te helpen om inzicht te krijgen in gedrag. Het blijkt vaak moeilijk om elkaar op gedrag aan te spreken, maar op deze manier aanwijzingen geven werkt wel.
Wat zie je als resultaat terug?
Eén persoon dacht dat hij niet goed kon leren en ‘zat zijn tijd wel uit’ (61 jaar), maar dankzij deze training heeft hij zichzelf ook opgegeven voor andere cursussen. En hij is er trots op!
Het is een nieuwe manier van trainen die juist voor deze doelgroep heel heilzaam blijkt te zijn.
Wat vind jij van het ‘trainers’ vak?
Docent zijn is een machtig mooi vak. Kan er niets anders van maken 😊
Het is vooral inspireren. Meer nog dan doceren of trainen. Zo zie ik het.
Het heeft de ratio termen van trainen, inspireren van het gevoelsleven en tegelijkertijd stimuleren om jezelf te ontwikkelen.
Wat wil je nog meegeven?
Het is je geboorterecht om te zeggen wat je voelt en hoe je ermee omgaat. Je mag er zijn zoals je bent!
Wil je meer weten over communicatietrainingen van Marjo?
In deze huidige tijd, waarin er veel onzekerheid is vanwege de coronacrisis, is het belang van een gezonde en veerkrachtige mentale weerbaarheid nog sterker. Heb je hier vragen over of wil je sparren over de mogelijkheden? Neem gerust contact met ons op.