Omgaan met agressie langs de weg - AAB Training & Opleiding

Omgaan met agressie langs de weg

Conflicthantering en omgaan met agressie, bewust inzetten van non-verbaal gedrag langs de weg

In elke samenwerking, elke organisatie en in elke relatie komt contact voor. Burgers komen met hun vragen waar vaak hoge verwachtingen achter liggen. Mensen zijn steeds mondiger en met verwacht het antwoord dat men wil horen. Om hieraan invulling te kunnen geven en om hier mee om te kunnen gaan is er de cursus agressietraining en conflicthantering voor de medewerker.

Doelgroep agressietraining langs de weg

De cursus omgaan met agressie is bedoeld voor hen die in hun dagelijks werk te maken hebben met de uitvoering van en de regelgeving met betrekking tot wegafzetting.

Doel

Het trainen van specifieke gespreksvaardigheden door het juiste gebruik van gesprekstechnieken, het bewust inzetten van eigen non-verbaal gedrag en eventueel toepassen van afweertechnieken.

Werkwijze en middelen

  • zeer praktische op basis van theoretische inleiding;
  • discussies en opdrachten (individueel en groepsgewijs);
  • presentaties;
  • praktijkoefeningen en praktijksituaties.

Inhoud cursus omgaan met agressie langs de weg

  • persoonlijke leerdoelen;
  • communicatiemodel;
  • hoe verlopen communicaties – processen en wat beïnvloed een functionele communicatie?;
  • omgaan met klanten in de praktijk;
  • hoe kun je zo effectief mogelijk omgaan met (lastige) klanten. De cursist krijgt handvatten aangereikt om daar zo goed mogelijk mee om te gaan en deze tools worden ingezet tijden;
  • agressievormen, stress- en communicatiestijlen;
  • klantcontact kan uitmonden in diverse agressievormen met veelal gepaard gaande stress gevoelens, die wisselende uitwerking hebben op de medewerker. De nadelige effecten van deze gevoelens zijn soms zeer ingrijpen voor zowel de medewerker als de organisatie;
  • hoe herkent de cursist agressievormen, gepaard gaande stress en heeft hij/zijn werkgever ook voor de gevolgen?;
  • gesprekstechnieken bij spanningen;
  • hoe communiceert de cursist onder “druk”van een klant. Wat doen emoties met zowel de medewerker als de klant?;
  • persoonlijke (kern-) kwaliteiten;
  • conflicthanteringstijlen;
  • hoe gaat de cursist om met een conflict en met de (mogelijke) gevolgen?;
  • non-verbaliteit en gedrag/houding;
  • wat is de rol van non-verbale communicatie en wat straalt de cursist, maar ook de klant zelf uit?.

De cursist krijgt enkele basis afweertechnieken aangeleerd indien een klant daadwerkelijk de medewerker fysiek benaderd.

  • simulaties;
  • borging van vaardigheden;
  • Marshmellow Challenge.

Incompany

Geef deze training incompany zodat je medewerkers direct in de praktijk met eigen materialen aan de slag kunnen. Het voordeel van een incompany is dat je medewerkers geen tijd kwijt zijn aan reizen, eigen materiaal kunnen gebruiken en de theorie direct in de praktijk kunnen toetsen. 

Onze docent heeft vooraf contact, om het programma af te stemmen op de situatie binnen jouw organisatie.

Deelnemers

Aantal deelnemers: maximaal 10 personen

Tijdsduur cursus omgaan met agressie langs de weg

Cursusduur: 1 of 2 dagen

Certificaat cursus omgaan met agressie langs de weg

Na deelname aan de cursus ontvangt de cursist een persoonlijk certificaat.

Inschrijven Offerte Meer