Omgaan met agressie langs de weg - AAB Training & Opleiding

Omgaan met agressie langs de weg

Conflicthantering en omgaan met agressie, bewust inzetten van non-verbaal gedrag langs de weg

Cursus omgaan met agressie bij wegwerkzaamheden

Medewerkers die werkzaamheden langs de weg uitvoeren, zoals onderhoud aan bermen, snoeiwerkzaamheden of onderhoud aan de weg, waarbij bijvoorbeeld een deel van de weg afgezet moet worden, kunnen te maken krijgen met (boze) burgers. 

Mensen worden steeds mondiger en komen met vragen waar vaak hoge verwachtingen achter liggen. Je krijgt te maken met mensen die er toch nog even langs willen, ondanks de wegafzetting, of die boos en geïrriteerd zijn. Hoe je hiermee om kunt gaan leer je tijdens de cursus agressie en conflicthantering bij het uitvoeren van wegwerkzaamheden. 

Wie is de doelgroep

De cursus omgaan met agressie is bedoeld voor hen die in hun dagelijks werk te maken hebben met de uitvoering van en de regelgeving met betrekking tot wegafzetting.

Wat is het doel

Het trainen van specifieke gespreksvaardigheden door het juiste gebruik van gesprekstechnieken, het bewust inzetten van eigen non-verbaal gedrag en eventueel toepassen van afweertechnieken.

Welk resultaat bereik je

Na afloop van de cursus weet je hoe om te gaan met agressie en conflicthantering bij situaties die ontstaan bij wegwerkzaamheden.

Wil je meer informatie?

Neem voor meer informatie contact op via info@aabgroep.nl of 0341-499744.

Wat is de inhoud van de cursus

Werkwijze en middelen

  • zeer praktische op basis van theoretische inleiding;
  • discussies en opdrachten (individueel en groepsgewijs);
  • presentaties;
  • praktijkoefeningen en praktijksituaties.

Onderwerpen welke aan bod komen

  • persoonlijke leerdoelen;
  • communicatiemodel;
  • hoe verlopen communicaties – processen en wat beïnvloed een functionele communicatie?;
  • omgaan met klanten in de praktijk;
  • hoe kun je zo effectief mogelijk omgaan met (lastige) klanten. De cursist krijgt handvatten aangereikt om daar zo goed mogelijk mee om te gaan en deze tools worden ingezet tijden;
  • agressievormen, stress- en communicatiestijlen;
  • klantcontact kan uitmonden in diverse agressievormen met veelal gepaard gaande stress gevoelens, die wisselende uitwerking hebben op de medewerker. De nadelige effecten van deze gevoelens zijn soms zeer ingrijpen voor zowel de medewerker als de organisatie;
  • hoe herkent de cursist agressievormen, gepaard gaande stress en heeft hij/zijn werkgever ook voor de gevolgen?;
  • gesprekstechnieken bij spanningen;
  • hoe communiceert de cursist onder “druk”van een klant. Wat doen emoties met zowel de medewerker als de klant?;
  • persoonlijke (kern-) kwaliteiten;
  • conflicthanteringstijlen;
  • hoe gaat de cursist om met een conflict en met de (mogelijke) gevolgen?;
  • non-verbaliteit en gedrag/houding;
  • wat is de rol van non-verbale communicatie en wat straalt de cursist, maar ook de klant zelf uit?.

De cursist krijgt enkele basis afweertechnieken aangeleerd indien een klant daadwerkelijk de medewerker fysiek benaderd.

  • simulaties;
  • borging van vaardigheden;
  • Marshmellow Challenge.

Hoeveel deelnemers in een groep 

Aantal deelnemers: maximaal 10 personen

Incompany of open inschrijving

Geef deze training incompany zodat je medewerkers direct in de praktijk met eigen materialen aan de slag kunnen. Het voordeel van een incompany is dat je medewerkers geen tijd kwijt zijn aan reizen, eigen materiaal kunnen gebruiken en de theorie direct in de praktijk kunnen toetsen. 

Onze docent heeft vooraf contact, om het programma af te stemmen op de situatie binnen jouw organisatie.

Wat zijn relevante of vervolgtrainingen

Heb je Code95 en wil je nascholingspunten (CCV) ontvangen na het volgen van een agressie training, dan kun je kiezen voor de cursus agressie voor beroepschauffeurs

Hoe lang duurt de cursus

Cursusduur: 1 of 2 dagen

Wat staat er op mijn certificaat

Na deelname aan de cursus ontvangt de cursist een persoonlijk certificaat.

Offerte Meer
Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht van de geplande cursussen in jouw branche.